19 листопада 1997 року з стартового ком-плексу В-39 космічного центру ім.Кенеді на ми-сі Канаверал (США) стартував космічний кора-бель багаторазового використання  «Space Shuttle» – «Columbia» для виконання місії STS-87.

        До складу міжнародного екіпажу корабля «Columbia» входили чотири американські астронавти, астронавт з Японії та громадянин України Леонід Каденюк. Леонід Каденюк – став першим льотчиком-космонавтом незалежної України.

        Через рік після польоту в жовтні 1998 року Леонід Каденюк відвідав Буковину. 

        Під час перебування в Чернівцях, разом із заступником Генерального директора Національного космічного агентства України (тепер-Державне космічне агентство України) Едуардом Кузнєцовим, відбулась зустріч із вихованцями Міського клубу юних техніків «Кварц» (тепер – Чернівецький центр юних техніків імені Леоніда Костянтиновича Каденюка), переважна більшість яких захоплювалася авіаційною та ракетною технікою.

         Під час цієї зустрічі виникла ідея створити в Чернівцях музей авіації та космонавтики, як символ того, що перший космонавт народився в Чернівецькій області.

         Ідею було підтримано Обласною держадміністрацією та міською владою м.Чернівців.

Леонід Каденюк з вихованцями клубу юних техніків «Кварц». 
30 жовтня 1998 року.
Леонід Каденюк з вихованцями клубу юних техніків «Кварц». 30 жовтня 1998 року.

Відкриття музею.

    2 жовтня 1999 року, майже через два роки після польоту Леоніда Каденюка, на День міста Чернівці, був відкритий і почав діяти музей авіації та космонавтики.

547567
Церемонія відкриття музею ( 2.10.1999 року).

         Честь перерізати стрічку, відкриваючи Чернівецький музей авіації та космонавтики, випала голові Обласної державної адміністрації Теофілу Бауеру, першому льотчику – космонавту незалежної України Леоніду Каденюку та міському голові Миколі Федоруку.

Перший космонавт незалежної України Л.Каденюк (в центрі), голова Обласної державної адміністрації Т.Бауер (ліворуч), міський голова М.Федорук (праворуч).

Експозиція музею.

         Експозиція музею авіації та космонавтики складається з двох постійно діючих  розділів, та експозицій, що розгортаються з приводу відзначення різноманітним подіям.

РОЗДІЛ

« Історія розвитку авіації».

         Відвідувачі мають змогу ознайомитись з історією повітроплавання, починаючи від повітряних куль братів Монгольф’є, газонаповнених куль професора Шарля, перших дирижаблів до велетенських літаючих кораблів легше за повітря – дирижаблів графа Цепеліна.

         Поштові марки та листівки повідомляють про експедиції на Північний полюс під керівництвом Руала Амундсена  та Умберто Нобіле трагедію дирижабля «Італія», переможну арктичну одисею дирижабля «Граф Цепелін», тощо.

          Історія літаючих апаратів важче за повітря починається з «летательного снаряда» О.Ф.Можайського та аероплана братів Райт. Безліч моделей літаків Першої Світової війни в масштабах 1:72, 1:48, 1:32, літаки «Bleriot XI» конструктора  та  пілота  Луї Блеріо,  на якому  він вперше в світі в  1909 році перелетів через Ламанш, та «Ryan «Spirit of St.Louis» пілота Чарльза Ліндберга на якому в 1927 році здійснено переліт через Атлантичний океан.

Вигляд частини експозиції
Вигляд частини експозиції
Аероплан «Flayer» братів Райт. Перший в світі політ. 1903 рік
Аероплан «Flayer» братів Райт. Перший в світі політ. 1903 рік
Планер Отто Лілієнталя
Планер Отто Лілієнталя
Літак «Bleriot XI» конструктора та пілота Луї Блеріо, 1909 рік
Літак «Bleriot XI» конструктора та пілота Луї Блеріо, 1909 рік

        Рекордні перельоти тридцятих років В.Чкалова, Байдукова, Бєлякова, М.Раскової, П.Осипенко, підкорення швидкості 500 км./год., кубок Шнейдера, ре-корди висоти та тривалості польотів – про все це можна дізнатись з більш ніж 2500 моделей, значків, листівок, фотографій, інших документів.

       Моделі літаків, які є точними копіями історичних апаратів, показують весь шлях

розвитку авіації: війна в Іспанії, ІІ Світова війна,  війна між СРСР та Германією 1941-45 рр., післявоєнні роки, Корея, В’єтнам, Афганська війна, операція «Буря в пустелі», І-16 «Моска» та СБ-2 «Катюшка», «Спітфайри» та «Messershmitt» , ЛаГГи, Ла, Як та «Fokke Wolf»и, Іл.-2 та «Хейнкелі» ,Туполєви та Юнкерси, «Суперфортеці» В-17, «Стратофортресс», «Фантом» та «Харрієр», МіГи всіх модифікацій та років, сучасні F-14, F-15, F–16, F-18, F-117, Ту-22М-3, «Апач», Мі-24, Мі-28 та Ка-50 – це далеко не повний список моделей, що експонуються.

        Крім моделей для огляду виставлено вузли, запчастини, прилади справжніх літаків різних часів, ці експонати відвідувачам хазяї дозволяють навіть розглядати в руках. Особливий інтерес викликають повітряний гвинт винищувача «Фоккер» 1928 року та прилад, який всі звикли називати «Чорний ящик».

Моделі літаків ІІ Світової війни

Деталі справжніх літаків

Моделі літаків 1950х-1990х років

Сучасна авіація

Чернівецький центр юних техніків імені Леоніда Костянтиновича Каденюка
Офіційне інтернет-представництво